Вівторок, 21 Жовтня, 2025   |   Школа Афіни

Підготовка до навчання в першому класі

Чи потрібно готувати дитину до школи?

Так, дитину потрібно готувати до школи.

Перехід від дошкільного дитинства до навчання у школі — важливий та відповідальний етап не лише для самої дитини, а і для всієї родини.

Перший клас — це нова сходинка в житті дитини. Це перехід від гри, як основного виду діяльності, до навчання. Це новий розпорядок дня. Це нові діти — однокласники, з якими потрібно навчитись спілкуватися та комунікувати. Це нові дорослі — вчителі, які пропонують свої правила та чекають на дотримання цих правил. Дитина, яка приходить до першого класу має бути готова та відкрита до цього нового шкільного світу, в якому доведеться прожити дванадцять років. І дуже важливо, щоб перший клас став для дитини вдалим початком шкільного життя.

Адже навчання — це не тільки букви та цифри, а ще й уміння взаємодіяти з іншими, уважно слухати вчителя, довго сидіти за партою, долати труднощі й проявляти наполегливість.

Коли починати готувати дитину до 1 класу?

Займатися з дитиною, розвивати її здібності та вміння потрібно з раннього віку. Підготовкою до навчання в першому класі краще починати в 5 років.

Звичайно, кожна дитина особлива і треба враховувати індивідуальний розвиток дитини. Проте є речі, на які варто звернути увагу всім батькам майбутніх першокласників.

З яким складнощами стикається дитина в першому класі?

Що варто робити батькам? Як зрозуміти, що дитина готова до першого класу та як допомогти дитині краще адаптуватися до навчання?

Щоб краще зрозуміти, наскільки дитина готова до школи, варто подивитися на неї комплексно, з різних боків: фізіологічної, психологічної, емоційної, соціальної та когнітивної готовності. Далі розглянемо, на що саме звернути увагу в кожній із цих сфер.

Фізіологічна готовність

Фізіологічна (або фізична) готовність означає, що організм дитини достатньо розвинений, щоб витримати новий ритм життя. Перший клас — це інша тривалість дня, довші періоди сидіння, нові навантаження.

Ознаки готовності:

  1. дитина не дуже швидко втомлюється під час прогулянок чи ігор;
  2. може самостійно зібрати свої речі, одягнутись, застібнути ґудзик, зав’язати шнурівки;
  3. має сформовану дрібну моторику: може малювати, вирізати ножицями, ліпити з пластиліну.

Що може насторожити:

  1. дитина дуже швидко втомлюється або скаржиться на головний біль;
  2. часто хворіє;
  3. не вміє контролювати рухи, часто все упускає чи спотикається.

Що може допомогти:

У таких випадках варто проконсультуватися з педіатром чи ортопедом, а ще допоможе рухова активність: ігри на вулиці, плавання, спортивні гуртки.
 
Фізіологічні й психологічні особливості молодших школярів

Психологічна готовність

Психологічна готовність означає здатність дитини сприймати себе вже не тільки як маленьку дитину, а як учня, розуміти обов’язки та правила.

Ознаки готовності:

  1. дитина хоче ходити до школи, проявляє цікавість: «Що там буде?», «Чого я навчуся?»;
  2. розуміє, що в школі є обов’язки: треба слухати вчителя, виконувати завдання;
  3. уміє довести розпочату справу до кінця (домалювати малюнок, скласти конструктор);
  4. не лякається слова «помилки», спокійно реагує на зауваження.

Що може насторожити:

  1. дитина каже «не хочу до школи» і не може пояснити чому;
  2. дуже боїться нових ситуацій або людей;
  3. швидко здається, коли щось не виходить.

Що може допомогти:

В таких випадках важливо говорити про школу у позитивному ключі, грати у «школу», читати книжки про перший клас.

Емоційна готовність

Емоційна зрілість допомагає дитині контролювати свої почуття, долати розчарування та спокійно реагувати на труднощі.

Ознаки готовності:

  1. дитина може спокійно дочекатися своєї черги;
  2. не плаче відразу, коли щось не виходить;
  3. уміє сказати словами, що її щось засмутило чи образило.

Що може насторожити:

  1. дитина часто влаштовує істерики;
  2. не може стримати сльози навіть з дрібних приводів;
  3. дуже залежить від присутності мама чи тата, не хоче залишатися з іншими дорослими.

Що може допомогти:

Для розвитку емоційної стійкості важливо грати у настільні ігри, де є правила, читати казки, обговорювати героїв: «А що ти відчував би на його місці?»

Соціальна готовність

Соціальна готовність проявляється у вмінні спілкуватися з однолітками та дорослими, дотримуватися правил у групі.

Ознаки готовності:

  1. дитина може знайти спільну мову з іншими дітьми;
  2. уміє попросити про допомогу дорослого;
  3. знає, як поводитися в колективі: слухати, не перебивати, домовлятися.

Що може насторожити:

  1. дитина соромиться настільки, що не говорить з чужими людьми;
  2. завжди чекає, що дорослі все зроблять за неї;
  3. агресивно реагує на прохання чи правила.

Що може допомогти:

Тут допоможуть дитячі гуртки, спортивні секції, дитячі майданчики — скрізь, де є спілкування з іншими.

Когнітивна готовність

Це не лише знання букв і цифр, а й загальний розвиток мислення, пам’яті, уваги, мовлення.

Ознаки готовності:

  1. дитина може уважно слухати розповідь 5-10 хвилин;
  2. запам’ятовує невеликий вірш чи загадку;
  3. уміє рахувати до 10 (або далі), розрізняє кольори та форми;
  4. може переказувати почуту історію своїми словами;
  5. розуміє, що таке «ліворуч», «праворуч», «вище», «нижче».

Що може насторожити:

  1. дитина не може зосередитися навіть на кілька хвилин;
  2. не розуміє простих інструкцій типу: «Візьми олівець і намалюй коло»;
  3. не вміє розповісти про малюнок чи подію.

Що може допомогти:

Варто грати в розвивальні ігри, складати пазли, читати книжки, розмовляти з дитиною про все довкола.
 
Фізіологічні й психологічні особливості молодших школярів

Як Школа «Афіни»допомагає підготувати дитину до навчання в першому класі?

Протягом року психологи нашої Школи зустрічаються з родинами майбутніх першокласників. Спілкуються з дітьми та проводять консультації для батьків.

Традиційно на весняних канікулах ми запрошуємо наших майбутніх першачків до Приватної початкової школи «Афіни». Декілька днів протягом двох годин вчителі Школи проводять розвивальні заняття, ігри, спостерігають за тим, як діти спілкуються один з одним, як сприймають слова та завдання вчителя. За результатами цих днів батьки отримують поради від психологів, як допомогти дітям краще адаптуватися в першому класі. Вчителі Школи розробляють навчальні плани та програми першого класу так, щоб врахувати особливості та потреби наших першокласників.

Кожна дитина розвивається у своєму темпі. Одні швидше починають рахувати, інші — краще малюють чи спілкуються. Найважливіше — підтримувати інтерес дитини до пізнання, заохочувати запитання, гратися разом. І якщо батьки допомагають в цьому, готують дитину до першого класу, то дитині набагато легше адаптуватися у школі.

Школа — це новий етап життя, і він може стати радісним і цікавим, якщо дитина йде туди з бажанням і впевненістю у власних силах.

Як навчити дитину концентруватися і бути уважною?

Потрібно розвивати у дитини спостережливість. Грати в ігри, де необхідно бути уважним. Обирати такі ігри, де слід певний тривалий час виконувати одну дію і при цьому не відволікатись. Наприклад, пазли або лего. І поступово збільшувати час такої гри.

А ще у дитини має бути організовано робоче місце для навчання та прибрати все, що може відволікати: іграшки, гаджети.

Які помилки часто роблять батьки під час підготовки дитини до школи?

Намагаючись полегшити дитині навчання в першому класі батьки проходять з дитиною навчальну програму першого класу: письмо, математика, читання.

Батьки думають, що дитині буде легше навчатись, коли вони вже вміють виконувати всі завдання першого класу. Але, навпаки, відбувається зворотній процес, який тільки шкодить навчанню. Дітям нецікаво повторювати те, чому вони вже навчились.

Батьки займаються з дитиною тільки інтелектуальним розвитком, віддають дитину на різні підготовчі курси. Але повністю ігнорують розвиток соціальних та комунікативних навичок. Дитина приходить в перший клас готова до навчання, але не готова спілкуватися з іншими дітьми.

Як підтримати дитину в адаптації до школи?

Головним досягненням та здобутком першокласника є позитивне ставлення до навчання та до школи. Дуже важлива в цьому питанні підтримка батьків та відношення самих батьків до навчання дитини в першому класі.

Буває так, що батьки ставлять високі вимоги до навчальних досягнень своєї дитини. Вимагають відповідальності, самостійності та успішного результату. І дитина починає занадто тривожитись, боятися зробити помилку, відчуває свою невпевненість. А це впливає на навчання та на самооцінку дитини.

Що робити, якщо дитина боїться йти до школи?

Потрібно зрозуміти, чому це відбувається. Причин може бути декілька:

  1. дитина боїться вчителя (погляд вчителя, голос, інтонація, або інше),
  2. у дитини непорозуміння з однокласниками,
  3. дитина не встигає на уроці (занадто швидкий темп, дитина хворіла та пропустила деякий навчальний матеріал),
  4. занадто високі вимоги до результатів навчання у батьків (досягнення дитини не відповідають рівню сподівань батьків).

Залежно від того, що бентежить дитину і потрібно діяти. Можна звернутись до вчителя, до психолога. Але спочатку потрібно спокійно поговорити з дитиною та запевнити, що все буде добре, що батьки завжди поруч і будь-яку проблему можна вирішити.